„Być jak Ignacy” CHEMIA WODY

 

Program „Być jak Ignacy” inspiruje uczniów do zgłębiania tajników nauki i odkrywania fascynującego świata wynalazków. Dobiega końca ostatni etap mini – projektu edukacyjnego „Chemia wody”, w którym Naukowcy z Humnisk nabywali wiedzę na temat roztworów wodnych i ich pH. Dowiedzieli się, że woda może być mieszaniną i dlaczego kwaśne deszcze mają negatywny wpływ na ekosystem. Poznali też naturalne wskaźniki kwasowości takie jak: esencja herbaciana, herbata z owoców leśnych, wywar z czerwonej kapusty czy roztwór z kurkumy. Uczniowie sprawdzali w eksperymentach, jak wymienione wskaźniki zmieniają kolor pod wpływem octu i roztworu sody oczyszczonej.

W eksperymencie „Żarłoczna woda” Naukowcy obserwowali, jak powietrze, woda, woda z solą i woda z octem wpływają na metalowe gwoździe. Dowiedzieli się, że proces korozji to reakcja chemiczna, podczas której metal (stal) reaguje z wodą i tlenem, tworząc tlenek żelaza, czyli rdzę. Jest to proces naturalny, ponieważ większość metali w obecności wody i tlenu wraca do swojego pierwotnego stanu chemicznego, podobnego do rud, z których były wydobywane, a sole i kwasy przyspieszają ten proces. W czasie dyskusji powstało wiele propozycji, w jaki sposób można zabezpieczyć metal przed korozją.

Na podsumowanie mini projektów Naukowcy mieli okazję przy pomocy okularów Class VR przyjrzeć się, jak wygląda podwodny świat i obieg wody w przyrodzie.

Podczas zajęć korzystano ze sprzętu zakupionego w ramach programu „Laboratoria Przyszłości” – aparat fotograficzny oraz zestaw okularów Class VR. #LaboratoriaPrzyszłości.

E. Dydek

Skip to content
This Website is committed to ensuring digital accessibility for people with disabilitiesWe are continually improving the user experience for everyone, and applying the relevant accessibility standards.
Conformance status