„Być jak Ignacy” CHEMIA WODY
Program „Być jak Ignacy” inspiruje uczniów do zgłębiania tajników nauki i odkrywania fascynującego świata wynalazków. Dobiega końca ostatni etap mini – projektu edukacyjnego „Chemia wody”, w którym Naukowcy z Humnisk nabywali wiedzę na temat roztworów wodnych i ich pH. Dowiedzieli się, że woda może być mieszaniną i dlaczego kwaśne deszcze mają negatywny wpływ na ekosystem. Poznali też naturalne wskaźniki kwasowości takie jak: esencja herbaciana, herbata z owoców leśnych, wywar z czerwonej kapusty czy roztwór z kurkumy. Uczniowie sprawdzali w eksperymentach, jak wymienione wskaźniki zmieniają kolor pod wpływem octu i roztworu sody oczyszczonej.
W eksperymencie „Żarłoczna woda” Naukowcy obserwowali, jak powietrze, woda, woda z solą i woda z octem wpływają na metalowe gwoździe. Dowiedzieli się, że proces korozji to reakcja chemiczna, podczas której metal (stal) reaguje z wodą i tlenem, tworząc tlenek żelaza, czyli rdzę. Jest to proces naturalny, ponieważ większość metali w obecności wody i tlenu wraca do swojego pierwotnego stanu chemicznego, podobnego do rud, z których były wydobywane, a sole i kwasy przyspieszają ten proces. W czasie dyskusji powstało wiele propozycji, w jaki sposób można zabezpieczyć metal przed korozją.
Na podsumowanie mini projektów Naukowcy mieli okazję przy pomocy okularów Class VR przyjrzeć się, jak wygląda podwodny świat i obieg wody w przyrodzie.
Podczas zajęć korzystano ze sprzętu zakupionego w ramach programu „Laboratoria Przyszłości” – aparat fotograficzny oraz zestaw okularów Class VR. #LaboratoriaPrzyszłości.
E. Dydek