Debata w ramach programu „Szkoła z klasą”

5 lutego 2025w naszej szkole odbyła się debata związana ze wzmacnianiem u dzieci umiejętności otwartej komunikacji. Tym razem zajęliśmy się obszarem „Szkoła pomaga rozumieć emocje i radzić sobie ze stresem”.

Uczniowie zastanawiali się „Co dla ciebie znaczy dobra komunikacja”. Poruszono temat złości, bo to ona i brak umiejętności jej wyrażania najczęściej powoduje konflikty między rówieśnikami.

W spotkaniu udział brały dzieci z klasy IV. Nad przebiegiem całości czuwała p. Barbara Janusz.

Uczniowie próbowali ustalić jak może wyglądać złość, gdzie umiejscawia się w naszym ciele, z czego może wynikać i jak sobie z nią radzić.

Przed debatą ustalono jej zasady:

– nie przerywamy sobie wypowiedzi;

– nie krytykujemy wypowiedzi koleżanek/kolegów;

– uważnie słuchamy tego co kto mówi;

– nie krytykujemy i nie wyśmiewamy się z poglądów i pomysłów innych uczestników debaty.

Jak się okazało dzieci, podczas przeprowadzonych wcześniej zajęć, nabyły umiejętność rozpoznawania emocji jaką jest złość oraz poznały sposoby bezpiecznego radzenia sobie z nią. Same doszły do wniosku, że złością nie da się rozwiązać żadnego konfliktu, a wręcz przeciwnie, można go tylko zaostrzyć. Padły ustalenia, że każdy konflikt można rozwiązać bez zbędnych emocji, a gdyby to się nie udało, po pomoc można udać się do pedagoga, psychologa lub innych nauczycieli pracujących w naszej szkole.

Podczas okazji debaty okazało się, że dzieci często słyszą od dorosłych, że nie wypada się złościć, „złość piękności szkodzi” oraz by „trzymały nerwy na wodzy”.

Tymczasem złość sama w sobie nie jest zła. Często sygnalizuje nam, że z jakiegoś powodu czujemy się niekomfortowo i że ktoś przekracza nasze granice. Zatem pełni ważną funkcję informacyjną. Może też być maską dla innych trudnych emocji, takich jak: lęk, wstyd czy smutek. Tymczasem, szczególnie w okresie nastoletnim, z uwagi na kształtującą się osobowość i wyzwania rozwojowe, dzieci odczuwają jej całkiem sporo. Warto nauczyć młodzież regulować jej natężenie. Odcinanie się od niej, udawanie, że jej nie ma może sprawić, że złość i tak znajdzie ujście i to ze zdwojoną siłą.

Teraz pozostaje zastosować nabytą wiedzę w praktyce, a więc wdrożyć poznane techniki na rozładowanie złości. Są to m.in.: akceptacja tego, że kolega/koleżanka mogą mieć inne zdanie, odczekać chwilę i nie reagować natychmiastowo, nie podnosić głosu, próbować rozmów na argumenty oraz mieć świadomość, że spokój jest naszą siłą.

Barbara Janusz

Marta Władyka

Agnieszka Leśniak-Stępień

https://www.facebook.com/fundacjaszkolazklasa
https://www.instagram.com/fundacjaszk

#fundacjaszkołazklasą

#szkołazklasą

#kursnaodporność

Skip to content
This Website is committed to ensuring digital accessibility for people with disabilitiesWe are continually improving the user experience for everyone, and applying the relevant accessibility standards.
Conformance status