BYĆ JAK IGNACY – EKOLOGIA WODY
Styczeń dobiega końca, a wraz z nim czwarty etap programu „Być jak Ignacy – Ekologia wody”.
Punktacja i lista Kół naukowych, które przesłały raporty z III etapu mini projektów badawczych znajdują się tutaj:
Celem IV etapu mini – projektu było:
zainspirowanie uczniów do zdobywania wiedzy na temat zjawisk związanych z mieszaninami jednorodnymi i niejednorodnymi,
utrwalenie wiadomości dotyczących metod rozdzielania mieszanin na składniki,
poznanie metod służących do oczyszczania wody, rozwój umiejętności obserwacji i analizy zjawisk przyrodniczych.
Naukowcy z Humnisk na zajęciach dowiedzieli się, w jaki sposób oczyszczamy wodę i co to są oczyszczalnie ścieków.
Oczyszczalnia ścieków to fascynujące miejsce, gdzie brudna woda staje się czysta. Proces zaczyna się od usunięcia dużych zanieczyszczeń, takich jak plastik czy gałęzie, za pomocą kratek i sit. Następnie woda trafia do osadników, gdzie cięższe cząstki opadają na dno, tworząc osad. W kolejnych etapach bakterie pomagają rozkładać organiczne zanieczyszczenia, co nazywane jest oczyszczaniem biologicznym. Na koniec woda jest poddawana filtracji i dezynfekcji, aby była bezpieczna dla środowiska.
Jak działają butelki filtracyjne?
Butelki filtracyjne to sprytne rozwiązania, które pozwalają na oczyszczanie wody na bieżąco, gdziekolwiek jesteśmy. Wewnątrz butelki znajduje się filtr, który najczęściej zawiera węgiel aktywny i mikrofiltry. Węgiel aktywny pomaga usuwać zanieczyszczenia chemiczne, nieprzyjemne smaki i zapachy, a mikrofiltry zatrzymują bakterie i inne drobne cząsteczki. Kiedy nalewamy wodę do butelki, przechodzi ona przez filtr, który wychwytuje zanieczyszczenia, pozostawiając czystą i bezpieczną do picia wodę.
Naukowcy z Humnisk poprzez eksperymenty sprawdzali, jak można oczyścić wodę zabrudzoną ziemią, wykonując survivalowy filtr. Sprawdzali, jak działa prosty filtr ściereczkowy, a także, wykonując kapilarną tęczę, sprawdzali, jak woda z barwnikami dzięki siłom kapilarnym przemieszcza się przez ręcznik papierowy do pustych kubeczków. Po drodze kolory z sąsiednich kubeczków wymieszały się, tworząc nowe barwy – po pewnym czasie w kubeczkach powstała tęcza.
W czwartym etapie Naukowcy z Humnisk podjęli także wyzwanie oszczędzania wody. Na gazetce szkolnej umieszczone zostały informacje, w jaki sposób można oszczędzać wodę, by zachęcić również społeczność szkolną do jej oszczędzania. Oszczędzanie wody w gospodarstwach domowych nie tylko pomaga chronić nasze zasoby, ale także może obniżyć rachunki.
Efekty naszej pracy w fotorelacji.
Edyta Dydek