BYĆ JAK IGNACY – TECHNIKA WODY
Zbliżamy się do końca trzeciego etapu programu edukacyjnego „Być jak Ignacy Potęga wody – Technika wody”, którego celem było:
– zainspirowanie uczniów do zdobywania wiedzy na temat zjawisk związanych z ruchem wody i innych cieczy,
– utrwalenie wiadomości dotyczących związku zjawisk naturalnych ze środowiskiem,
– poznanie praw rządzących zachowaniem wody i ciał w niej zanurzonych,
– rozwój umiejętności obserwacji i analizy zjawisk przyrodniczych.
Tym razem Naukowcy z Humnisk szukali odpowiedzi na pytania: Co to jest wir wodny? Co dzieje się z wodą, gdy wyciągniemy korek z wanny lub ze zlewu? Dlaczego woda kręci się w kółko, zamiast płynąć prosto do odpływu? Co dzieje się z przedmiotami, które wpadają do wiru? Czy wiry w przyrodzie mogą występować tylko w wodzie, czy mogą jeszcze gdzieś się pojawiać?
Na te pytania szukaliśmy odpowiedzi, przeprowadzając doświadczenia, których efekty w fotorelacji.
Metoda projektu w szkole to innowacyjne podejście, które pozwala uczniom zaangażować się głębiej w proces nauki poprzez samodzielne odkrywanie i praktyczne zastosowanie zdobytej wiedzy. W czasach, gdy tradycyjne formy nauczania często koncentrują się na przyswajaniu gotowych informacji, metoda projektu wyróżnia się tym, że stawia na kreatywność, współpracę i rozwiązywanie rzeczywistych problemów. Uczniowie pracując nad projektem, mają okazję samodzielnie zdobywać wiedzę, analizować dane i podejmować decyzje, co uczy ich odpowiedzialności i samodzielności.
W czasie przeprowadzania doświadczeń, nauka staje się pasjonującą przygodą, a uczniowie mogą rozwijać swoją kreatywność.
Edyta Dydek