Wycieczka szkolna w ramach programu „Poznaj Polskę”

,, Ten, kto żyje, widzi dużo. Ten, kto podróżuje, widzi więcej.”

W dniach 9-10 listopada uczniowie klas IV – VIII otoczeni troskliwą opieką nauczycielek: dyr. M. Woźniak, D. Śnieżek, T. Wojnickiej, M. Tarnawskiej oraz M. Fitkowskiej wzięli udział w wycieczce zorganizowanej w ramach programu MEiN „Poznaj Polskę”. Mimo jesiennej aury z ogromnym zainteresowaniem zapoznaliśmy się z przygotowanymi dla nas przez sanockie Biuro Podróży FERIAS atrakcjami turystycznymi.

Pierwszym punktem na naszej trasie był Lublin. Podziwialiśmy jego Stare Miasto – tajemnicze, malownicze, pełne podwórek i uroczych zakamarków. Centralną część lubelskiego rynku zajmuje stary ratusz znany jako Trybunał Koronny. Wokół rynku wznoszą się kamienice z zachowanymi oryginalnymi detalami  architektonicznymi. Neogotycka wieża Trynitarska dziś jest najwyższym punktem widokowym w Lublinie. Swoim wnętrzem zachwyca barokowa archikatedra Jana Chrzciciela. Z oryginalnego średniowiecznego zamku  królewskiego zachowała  się  jedynie   kaplica i   baszta. Na fundamentach  dawnego  zamku  wzniesiono  w XIX  wieku  nowe  gmachy z  przeznaczeniem  na więzienie. W trakcie zwiedzania usłyszeliśmy z ust przewodniczki wiele legend i ciekawostek związanych z Kozim Grodem. Dostrzegliśmy uroczego koziołka Kazika – jedną z licznych figurek tego zwierzęcia rozmieszczonych w różnych miejscach miasta, którego legendarna nazwa do tego zobowiązuje.

Jeszcze w tym samym dniu zwiedziliśmy zespół pałacowo- parkowy w Puławach. Duże wrażenie zrobiły na nas eksponaty i pamiątki zgromadzone w  Muzeum  Czartoryskich.

To tu, w Świątyni Sybilli (1801) i Domu Gotyckim (1809) księżna Izabella Czartoryska stworzyła pierwsze muzeum na ziemiach polskich. Intencje fundatorki najcelniej oddają jej słowa: ,,Ojczyzno! Nie mogłam cię obronić, niech cię przynajmniej uwiecznię.”

Miejsce otoczone przepięknym parkiem stało się zalążkiem wielkiego kolekcjonerstwa, kultywowanego do dziś. Dopełnieniem wizyty w Puławach były liczne zdjęcia, a dodatkową atrakcją – spacerujące nad pałacowym stawem barwne pawie – żywe symbole magnackiego przepychu.

Po dość wyczerpującym dniu, pełnym ciekawych miejsc, dotarliśmy do Kazimierza Dolnego, gdzie czekał na nas „Pod Wianuszkiem” ciepły posiłek i pokoje, w których nie tylko spaliśmy, ale spędzaliśmy aktywnie czas, ciesząc się swoim towarzystwem.

Drugiego dnia po śniadaniu przejechaliśmy  do Czarnolasu, który znany jest dzięki poecie Janowi Kochanowskiemu. Znajduje się tu w dziewiętnastowiecznym dworku Jabłonowskich muzeum jego imienia. Wokół budynku rozciąga się park krajobrazowy z pamiątkowym głazem oraz pomnikiem poety. Słuchając ciekawej opowieści przewodniczki, mogliśmy przenieść się w świat wartości i przeżyć ludzi renesansu. Dowiedzieliśmy się, że Jan Kochanowski był niezwykle utalentowanym poetą, politykiem, doskonałym gospodarzem a nawet renesansowym ,,biznesmenem i milionerem” 😊 Warto było poczuć moc ducha literatury renesansowej unoszącego się w powietrzu. Liczne fragmenty utworów mistrza z Czarnolasu umieszczone na ścianach dworku są wciąż zaskakująco aktualne mimo upływu czasu. Opuszczaliśmy to ciekawe miejsce z wielką nadzieją na natchnienie literackie niezbędne do pisania prac z języka polskiego 😉

Ostatnim punktem zwiedzania był Kazimierz Dolny,  malownicze miasto chętnie odwiedzane przez turystów i artystów. Jednym z jego symboli są renesansowe i  barokowe  spichlerze budowane w pobliżu Wisły oraz przepięknie zdobione kamienice. Wspaniałym przykładem renesansu jest kościół farny zbudowany z miejscowego kamienia. Zamek oraz baszta są pozostałościami po średniowiecznych fortyfikacjach  obronnych. To tu najczęściej błyskały flesze naszych aparatów i powstawały zdjęcia ,,na wieczną pamiątkę”.

Posileni obiadem zaopatrzyliśmy się w tradycyjne regionalne koguty z ciasta oraz inne pamiątki. Nieco zmęczeni, ale bardzo zadowoleni i pełni wrażeń wróciliśmy do Humnisk z ogromnymi ,,apetytami” na więcej takich ciekawych wycieczek.  Pozwalają one na klasową integrację,  poznanie historii, zabytków oraz uroków naszego pięknego kraju.

T. Wojnicka, M. Tarnawska

Skip to content
This Website is committed to ensuring digital accessibility for people with disabilitiesWe are continually improving the user experience for everyone, and applying the relevant accessibility standards.