Bądź z innej bajki – informacje o bezpieczeństwie w sieci dla Rodziców i Uczniów

W tym roku jeszcze więcej czasu niż dotychczas dzieci spędzają w Internecie. Powtarzamy to od dawna, powtórzymy jeszcze raz – Internet to morze możliwości.

– Nie powinniśmy jednak zapominać, że – jak wszędzie – tam także może być niebezpiecznie. Podobnie jak w „normalnym” życiu – także online dzieci potrzebują przewodnika. Rodziców – przypomina minister Marek Zagórski, pełnomocnik rządu ds. cyberbezpieczeństwa.

Poniżej znajdziemy informacje o:

-kampanii „Bądź z innej Bajki” – krótkie filmy ( ok. 18 minut)

– cyklu webinariów  Akademii Cyfrowego Rodzica

– kampanii „Seniorze – spotkajmy się  w sieci” : https://www.gov.pl/web/seniorze-spotkajmy-sie-w-sieci

Zacznijmy od kampanii „Bądź z innej bajki”.

W kampanii spotykamy więc znane postacie – Czerwonego Kapturka, Śpiącą Królewnę, Królową Śniegu oraz Rybaka i Złotą Rybkę. Nieco inne są jednak ich przygody. Postanowiliśmy przed nimi nowe wyzwania – muszą poradzić sobie z zagrożeniami, które wcale nie są bajkowe, a jak najbardziej realne i współczesne.

Wspólnie poruszyliśmy takie tematy jak hejt, grooming, patostreamy czy FOMO. Wybraliśmy je nie przez przypadek. To zagrożenia, z którymi coraz częściej spotykają się młodzi użytkownicy Internetu.

Internet jest kopalnią wiedzy i rozrywki, jednocześnie nie można zapominać, że jest też źródłem niebezpieczeństw, przed którymi rodzic powinien chronić swoje dziecko. A my podpowiadamy jak to zrobić!

·       „Królowa Śniegu” – https://www.youtube.com/watch?v=-bTBuvj4Nds&feature=youtu.be

·       „Czerwony Kapturek” https://www.youtube.com/watch?v=8VJ8bksqImg&feature=youtu.be

·       „ŚpiącaKrólewna” – https://www.youtube.com/watch?v=hxjUqjflNR0&feature=youtu.be

·       „Złota rybka” https://www.youtube.com/watch?v=uUs30Jl19hU&feature=youtu.be

Akademia Cyfrowego Rodzica przygotowała cykl szkoleń poświęconych zagadnieniom związanym z przebywaniem dziecka w sieci.

– Webinar„Zanim opublikujesz zdjęcie dziecka  w sieci”

– Webinar „Ryzykowane zachowania dzieci w sieci”

-Webinar „Fomo – lęk przed odłączeniem”

– Webinar „Dzieci i młodzież a media społecznościowe” 

– Webinar „Gry komputerowe – dobra zabawa, rozwojowa szansa czy niebezpieczna zabawa?”

„Akademia Cyfrowego Rodzica” to cykl webinarów i filmów poświęconych popularnym (i często niebezpiecznym) zjawiskom dotyczącym bezpieczeństwa w sieci, z którymi dzieci, młodzież oraz rodzice i opiekunowie mogą się zetknąć korzystając z Internetu.

Uważaj, co pokazujesz

Jednym z tematów, którym się zajęliśmy był sharenting. Aż 40% rodziców dzieli się w Internecie zdjęciami i filmami, na których są ich dzieci. Rocznie, statystyczny rodzic, wrzuca do sieci średnio 72 zdjęcia i 24 filmy ze swoimi pociechami. Większość z nas myśli, że widzą je tylko nasi znajomi. A jak jest naprawdę?

Tomasz Rożek wraz z ekspertką NASK Martą Witkowską i dr Martą Majorczyk zastanawiali się jak mądrze dzielić się zdjęciami swoich dzieci w internecie, jakie zdjęcia są nieodpowiednie, aby udostępniać je w sieci oraz jakie konsekwencje mogą nas spotkać kiedy do sieci wrzucimy za dużo?

Webinar „Zanim opublikujesz zdjęcie dziecka  w sieci” https://youtu.be/U-gSOvKqpy4

Wyznacz granicę

42% polskich nastolatków w wieku 15-18 lat otrzymało kiedyś od innej osoby intymne materiały, a 13% wysłało swoje nagie zdjęcia lub filmy innym – to wyniki badań NASK. Zastanawialiście się kiedyś, czy Waszych dzieci na pewno nie ma w tej grupie?

O przyczynach i konsekwencjach sextingu, czyli dzielenia się intymnymi materiałami w sieci – Tomasz Rożek rozmawiał z prof. Małgorzatą Janas-Kozik oraz Anną Kwaśnik z Dyżurnet.pl.

Webinar „Ryzykowane zachowania dzieci w sieci” https://www.youtube.com/watch?v=Z1D63J81wMM&feature=youtu.be

Odłącz się

Dwa miesiące – tyle czasu w skali roku spędzają w sieci typowe nastolatki. Rekordziści są w niej nawet cztery miesiące. FOMO, czyli lęk przed odłączeniem, może dotknąć każdego, niezależnie od wieku. Jak sprawdzić, czy moje dziecko ma FOMO? A jeśli tak, to jak mu pomóc, by to zwalczyć? Tomasz Rożek zaprosił do rozmowy o tym zjawisku Justynę Jasiewicz z KPRM (wcześniej Ministerstwa Cyfryzacji) oraz ekspertkę Akademii NASK – Annę Borkowską.

Webinar „Fomo – lęk przed odłączeniem” „https://www.youtube.com/watch?v=TZ1WneAT1lc&feature=emb_title

Cyfrowy kontakt

Czy tego chcemy, czy nie media społecznościowe stały się nieodłącznym elementem naszego życia. Dorosłym zastępują prasę i telewizję, dla nastolatków są platformą kontaktu z rówieśnikami i źródłem rozrywki.

Czy zastanawialiście się jak media społecznościowe wpływają na samopoczucie i zachowanie dziecka? Jakie sygnały powinny nas zaniepokoić? Jak rozmawiać z dzieckiem o korzystaniu z social mediów? A może ich całkowicie zabronić? O tym Tomasz Rożek rozmawiał z ekspertką Akademii NASK Martą Witkowską oraz dr Maciejem Dębskim.

Webinar „Dzieci i młodzież a media społecznościowe”  https://www.youtube.com/watch?v=RKjw0o4zARM&feature=emb_title

Czy to jeszcze rozrywka?

Dostęp do gier komputerowych jest coraz łatwiejszy. Wystarczy smartfon lub komputer i w miarę dobre łącze internetowe.

Czy rodzice powinni kontrolować, w co, z kim i jak długo grają ich dzieci? Jak rozmawiać z dziećmi o bezpiecznym graniu? Jakie gry mogą negatywnie wpłynąć na zachowanie i rozwój naszych pociech? Jakie sygnały powinny zaniepokoić rodziców? I co zrobić, kiedy nie wiemy, co robić? Jak reagować, a czego unikać?

Na te i inne pytania Tomasz Rożek szukał odpowiedzi wraz z ekspertką Akademii NASK Martą Witkowską i dr Magdaleną Śniegulską.

Webinar „Gry komputerowe – dobra zabawa, rozwojowa szansa czy niebezpieczna zabawa?” https://www.youtube.com/watch?v=TKz5so1ImwI&feature=emb_title

Więcej informacji znajdziemy na stronach:

https://www.gov.pl/web/niezagubdzieckawsieci/nie-zagub-dziecka-w-sieci–rodzicu-pomozemy
https://www.gov.pl/web/niezagubdzieckawsieci/bezpieczni-w-sieci–w-kazdym-wieku

opracowanie: M.Władyka

Skip to content
This Website is committed to ensuring digital accessibility for people with disabilitiesWe are continually improving the user experience for everyone, and applying the relevant accessibility standards.
Conformance status